Het zijn de kleine dingen die het doen

Gelezen 36 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 36 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Marcel van Roosmalen schrijft een tragikomisch maar liefdevol portret over zijn moeder
Marcel van Roosmalen schrijft al jaren met grote regelmaat over zijn moeder in NRC Handelsblad. Zijn vaste lezers krijgen daarmee een kijkje in haar leven – en dat van hemzelf. Moeder is op hoge leeftijd, woont zelfstandig, maar steeds meer dingen gaan mis: een voordeursleutel raakt zoek, een treinreis verloopt rampzalig, een kerstdiner kan niet meer worden gekookt. De ergernis bij haar zoon ligt altijd op de loer.

Met een arendsoog observeert hij zijn moeder. Het zijn de kleine dingen die het doen is het verslag van een wereld die onherroepelijk kleiner wordt. Een genadeloos maar ook liefdevol portret van moeder en zoon, die ondanks grote en kleine tegenslagen manmoedig volhouden.
De pers over Marcel van Roosmalen
‘Marcel van Roosmalen kan zo schrijven dat ik een diepgevoelde fascinatie krijg voor Vitesse, Limburgse dorpen en humanresourcemanagers.’ Aaf Brandt Corstius
‘Niet misschien, maar gewoon de beste columnist van Nederland.’ Nico Dijkshoorn
‘Van Roosmalen is een meester van de ingetogen humor.’ de Volkskrant

Literaire non-fictie algemeen
Mens en maatschappij algemeen
Meulenhoff Boekerij B.V.
05 maart 2019
05 maart 2019

Zeer gedetailleerd, geen enkel woord overbodig

door: Silvia Arntz

Drie keer per week verschijnt er een column van Marcel van Roosmalen in een van de Nederlandse dagbladen. Niet zelden is zijn moeder het onderwerp van deze gedachtenspinsels. Columns met andere onderwerpen verschenen eerder in Het is nooit leuk als je tegen een boom rijdt (2011), Als het maar niet...

Reacties op: Het zijn de kleine dingen die het doen