HistoriANT 2020-8. Jaarboek voor Antwerpse geschiedenis

Het jaarboek HistoriANT bundelt vlot leesbare, wetenschappelijke artikelen over de rijke geschiedenis van de stad Antwerpen.

Deze editie van het jaarboek maakt een historisch rendez-vous met Erasmus Schetz, een van de rijkste Antwerpse ondernemers in de zestiende eeuw en in het bijzonder zijn poging tot delokalisatie van de suikerteelt van Madeira naar de goedkopere productiegebieden aan de maagdelijke kuststreken van Brazilië. Heel anders is het verhaal van het Leikwartier in Antwerpen (Markgravelei en omgeving), tevens een aanvulling op het themadossier over Gilbert van Schoonbeke dat in het vorige jaarboek gebracht werd. Een derde bijdrage over de rijke zestiende eeuw zoomt in op de pogingen die tussen 1568 en 1574 werden ondernomen om Antwerpen in het kamp van Willem van Oranje te krijgen. Weinig gekend is de invloed van de negentiende-eeuwse Antwerpse Koninklijke Academie voor Schone Kunsten op Hollandse historieschilders na 1830. In 1940 kreeg Paul Timbal, gedelegeerd bestuurder bij de Antwerpse Diamantbank, de opdracht om een diamantvoorraad van omgerekend ca. 67 miljoen euro uit handen van de Duitse bezetter te houden.

In de kronieken staan we stil bij recente evenementen zoals de herdenking van de 500ste verjaardag van de beroemde Antwerpenaar Christoffel Plantin, wiens stadstuin onder de loep wordt genomen; historische voorgangers van de COVID-19-epidemie en enkele bijzondere aanwinsten van de erfgoedbibliotheken. Het jaarboek sluit af met een overzicht van de realisaties in 2019 inzake onroerend erfgoed, monumentenzorg en archeologie.

HistoriANT is een publicatie van Het Genootschap voor Antwerpse Geschiedenis: www.gvag.be.

GPRC – Guaranteed Peer Reviewed Content

ISBN: 9789463712392