HistoriANT 2019-7. Jaarboek voor Antwerpse geschiedenis

HistoriANT 2019-7. Jaarboek voor Antwerpse geschiedenis

Het jaarboek HistoriANT bundelt vlot leesbare, wetenschappelijke artikelen over de rijke geschiedenis van de stad Antwerpen.

2019 is het 500ste geboortejaar van ondernemer, projectontwikkelaar en bouwspeculant Gilbert van Schoonbeke. Prof. dr. Hugo Soly, expert bij uitstek, schetst het belang van Van Schoonbeke. Vervolgens komt de ingrijpende beeldtransformatie die Antwerpen tijdens de 16de eeuw onderging, aan bod. De opgravingen aan de gebastioneerde omwalling rond de stad leveren nieuwe informatie. Het waterdistributiesysteem van het Brouwershuis, dat Van Schoonbeke realiseerde, is een volgend thema. Tot slot kende het standbeeld van Van Schoonbeke, dat in 1864 opgetrokken werd, heel wat perikelen.

In andere bijdragen wordt vooreerst de impact besproken van nieuwe achttiende-eeuwse steenwegen, met de heerlijkheid Kiel als casestudy. Daarna wordt een minder gekend aspect van het leven van Pol De Mont, een van de leiders van de Vlaamse Beweging, uit de doeken gedaan en tot slot krijgen de interieurs van architect Léon Stynen speciale aandacht.

De kroniekteksten behandelen de manier waarop de fotografie het verlies van de omwalling in ons collectief geheugen heeft bewaard. Naar aanleiding van het Bruegeljaar onderging een van Breugels topwerken, de ‘Dulle Griet’, een grondige restauratie. In het kader van het Antwerpse Barokjaar 2018 vernemen we meer over de betrokkenheid van Peter Paul Rubens bij de architectuur en sculptuur van de Sint-Carolus Borromeuskerk. Dit jaarboek sluit af met een synopsis van de 2018-tentoonstellingen en -museumactiviteiten, en van de realisaties inzake onroerend erfgoed, monumentenzorg en archeologie.

HistoriANT is een publicatie van Het Genootschap voor Antwerpse Geschiedenis: www.gvag.be.

GPRC – Guaranteed Peer Reviewed Content

ISBN: 9789463711555