Hoe koeien mensen redden

Wat doen we tegen een nieuw dodelijk virus dat zich razendsnel over de hele wereld verspreidt? Een vaccin ontwikkelen natuurlijk! Maar hoe zijn we erin geslaagd om op zo’n korte termijn zoiets complex te realiseren?

David Van Turnhout duikt in de medische geschiedenis en fileert de lange weg die de mens aflegde in de strijd tegen vreselijke ziektes en pandemieën. In het verleden vindt hij antwoorden op de meest pertinente vragen van vandaag en ontrafelt hij het oneindige conflict tussen de medische wetenschap
en de samenleving.

Op zijn pad kruist de auteur briljante – soms onbekende – wetenschappers die elk hun bijdrage leverden tot de grote medische kennis van vandaag. Zijn verhaal is doorspekt met sappige anekdotes over de kleine overwinningen en tragedies van onderzoekers die door hun tijdgenoten vaak niet eens werden erkend voor hun baanbrekende ontdekkingen. Zo kreeg Edward Jenner alle krediet voor de ontdekking
van het vaccin, maar vergat de wereld dat een veehouder hem dertig jaar eerder al voor was geweest. Ook Louis Pasteur bouwde voort op het baanbrekende werk van anderen die werden verguisd door het medische establishment van hun tijd.

In Hoe koeien mensen redden wordt meer dan ooit duidelijk dat de mensheid er niet één, maar driehonderdduizend jaar over deed om ziektes te overwinnen. Vooral de laatste 150 jaar boekten we daarbij een enorme vooruitgang. Leve de wetenschap!

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen
Houtekiet
28 mei 2021
28 mei 2021

Reacties op: Hoe koeien mensen redden