Hoed u voor mensen die iets zeker weten

Hoed u voor mensen die iets zeker weten
Gedachten over politiek, wetenschap en kunst

'Al vrij lang geleden ben ik tot de overtuiging gekomen dat op geen enkele wezenlijke vraag een definitief antwoord mogelijk is. Dat verontrust me niet, ik vind het eerder geruststellend. Vragen zijn diepzinnig, mysterieus, ze hebben de sierlijke vorm van het vraagteken. Antwoorden zetten het probleem bij in een leerboek, opgelost, afgedaan, opgeborgen. Vragen kunnen steeds een nieuwe vorm aannemen, een nieuw licht werpen op het probleem waaraan ze hun bestaan danken. Antwoorden plegen moord op het probleem.'

Aldus Jan Terlouw in Hoed u voor mensen die iets zeker weten, een prachtig boek dat verschijnt ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag. Hier is een oud-politicus aan het woord die wezenlijke vragen durft te stellen - vragen over duurzaamheid, democratie, mensenrechten, welvaartsverdeling - zonder zich er met gemakkelijke antwoorden van af te maken. Hij toont zich een onafhankelijk en analytisch denker die geschoold is als natuurwetenschapper en afhaakt zodra een axioma tot absolute waarheid wordt verheven.

Dit boek is een bonte schakering van fundamentele beschouwingen, herinneringen aan politici als Van Mierlo, Den Uyl en Van Agt, gedichten, sprookjes en toneel teksten waarin Terlouw terugblikt op een rijk en vooral geëngageerd leven.

Is Hoed u voor mensen die iets zeker weten het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Hoed u voor mensen die iets zeker weten