Natuurlijk

Gelezen 114 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 49 Favoriet 2 Recensies 6
Non-fictie Artikelen 5 Newsroom 1 Lijsten 1 Spots 15   Topics 0

Nog altijd vindt Jan Terlouw Nederland een van de mooiste landen van de wereld. Het groen, het water, de dijken, de jagende wolken, de wisseling der seizoenen, het fascineert hem mateloos. Maar hij is ook bezorgd, want de natuur is in gevaar. De klimaatverandering is een feit. Het is niet te laat, maar het is wel de hoogste tijd voor drastische maatregelen. Natuurlijk is een ode aan de natuur en vurig pleidooi om de aarde in betere staat achter te laten voor volgende generaties.

Jan Terlouw (1931) werkte jaren als natuurkundige, voordat hij in 1971 besloot de politiek in te gaan. Hij was onder meer fractievoorzitter van D66 in de Tweede Kamer, vice-premier en minister van Economische Zaken. Tijdens zijn rijke politieke carrière was hij ook zeer succesvol als jeugdboekenschrijver (Lemniscaat). Hij schreef onder andere de klassiekers Koning van Katoren (1971) bekroond met de Gouden Griffel, Oorlogswinter (1972) en Briefgeheim (1973) dat eveneens een Gouden Griffel won. Samen met zijn dochter Sanne publiceerde hij sinds 2006 onder andere zes Reders & Reders-thrillers. Ter gelegenheid van zijn 85ste verjaardag verschenen eind 2016 twee titels over het klimaat: het jeugdboek Het hebzuchtgas en de novelle Kop uit ’t zand. Terlouw hield hierbij een hartstochtelijk pleidooi in De Wereld Draait Door, dat miljoenen keren bekeken is en door jong en oud is omarmd.

Literaire essays
CPNB Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek
10 maart 2018
23 februari 2018

Angèle van Baalen Hebban Recensent

Code rood!

door: Angèle van Baalen 3 reacties 2 likes

Jan Terlouw (1931) is een zeer veelzijdig man. Jarenlang was hij actief in de politiek, als fractievoorzitter van D66 in de Tweede Kamer, vice-premier en minister van Economische Zaken. Daarnaast is hij ook als schrijver van jeugdboeken succesvol geweest. Iedereen heeft de klassiekers Oorlogswinter...

Reacties op: Natuurlijk