Het pad van gehuwden zal over rozen gaan, als zij zich houden aan de huwelijksvoorschriften van Jacob Cats (1577-1660). Ze dienen dan wel te weten dat men de 'allerlieflijkste rozen' plukt van de doornen. Adel en geestelijkheid, zo belangrijk in de middeleeuwse maatschappij, hadden in de Nederlanden hun functie verloren door de Reformatie en de opstand. De burgerij zou in de Republiek de belangrijkste staatkundige factor zijn. In Houwelick (1625) wordt de huwelijksmoraal dan ook niet alleen gepresenteerd vanuit een ethisch-godsdienstig perspectief, maar zeker zo sterk vanuit de overtuiging dat het huwelijk de hoeksteen van de burgerlijke samenleving diende te zijn. Tot uitgangspunt neemt de auteur de huwelijkswetten van de Franse jurist Tiraqueau. De eerste luidt: 'De mannen zullen hun vrouwen gebieden; de vrouwen zullen hun mannen gehoorzamen.' Kennelijk is gebieden gemakkelijker dan gehoorzamen, want vooral de vrouwen krijgen van Jacob Cats adviezen. Hij onderscheidt in een vrouwenleven zes fasen: maagd, vrijster, bruid, vrouw, moeder, weduwe. Voor elke periode wordt passend gedrag voorgeschreven; af en toe krijgen ook de mannen een goede wenk.
Wie de huwelijkslessen van Cats leest, zal getroffen worden door de diepgaande invloed van zijn werk. Tot op heden wordt de positie van de vrouw als moeder en huisvrouw verdedigd met argumenten die deze auteur heeft geformuleerd; aandacht voor de vrouw als zelfstandig lid van de maatschappij behoeven we bij hem niet te verwachten. Zij gedijt immers het beste in de schaduw van haar echtgenoot, binnenskamers?
Wie de huwelijkslessen van Cats leest, zal getroffen worden door de diepgaande invloed van zijn werk. Tot op heden wordt de positie van de vrouw als moeder en huisvrouw verdedigd met argumenten die deze auteur heeft geformuleerd; aandacht voor de vrouw als zelfstandig lid van de maatschappij behoeven we bij hem niet te verwachten. Zij gedijt immers het beste in de schaduw van haar echtgenoot, binnenskamers?