IJsbarbaar

IJsbarbaar

Gelezen 34 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 10 Favoriet 1 Recensies 2
Junior Lijsten 1 Spots 1   Topics 0

Op een dag in 1624 wordt de dertienjarige Nun?k ontvoerd uit Groenland door plunderende zeelui. Na een ruwe tocht belandt de jongen in Holland. Nun?k is nieuwsgierig naar deze nieuwe wereld, maar dat verandert al snel als hij verkocht wordt aan een kermisbaas en moet optreden als ijsbarbaar. Zelfs prins Maurits komt kijken hoe hij een meeuw neerschiet en rauw opeet. Nun?k ontsnapt en wil nog maar ??n ding: terug naar Groenland. Maar hoe komt hij weer thuis? Nun?ks zenuwslopende vlucht door het Nederland van de zeventiende eeuw, en zijn ontberingen bij de walvisvaarders zul je niet gauw vergeten.

Kind & Jeugd

Jeugdliteratuur Café / Haaieneiland: een spannend avontuur in de Stille Zuidzee
23 mei 2019 1 reactie
  Meer artikelen van lezers

Lezersrecensies (2)

Een stukje over het boek en een klein interview met Rob Ruggenberg

door: Selene 1 like
Nunôk, die ongeveer 13 jaar is, wordt door een Nederlands schip meegenomen uit Groenland samen met Umik, de angakok (soort medicijnman) van de stam. De Nederlanders vinden deze barbaren raar, maar wel interessant. Via allerlei omzwervingen waarbij Nunôk ook wat Nederlands leert (zoals de kermis,...

voortreffelijk

door: Leo Tolboom 2 reacties 2 likes
Ruggenberg laat ons kennismaken met stukjes minder bekende geschiedenis en doet dit op een voortreffelijke wijze.