Ik herinner me...

Staf Knop (Brussel, 1921) begon als privé-telefonist van Koning Leopold III op het Paleis in Laken. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd hij door de Duitsers opgepakt en naar een arbeiderskamp in Berlijn gevoerd.

Van 1949 tot 1972 was hij journalist bij Het Laatste Nieuws. Samen met Jan Walravens en Bert Parloor stichtte hij “Het Kamertoneel”. Hij creëerde het eerste toneelstuk van Hugo Claus onder de regie van de auteur en onder supervisie van Herman Teirlinck.

Hij schreef nagenoeg dertig toneelstukken en talrijke TV-scripten, waarvoor hij veelvuldig is bekroond, onder meer met de Grote Literaire Prijs van de stad Brussel, de Prijs van de Nationale Persbond, de Prijs van de Kijker. Sommige van zijn toneelstukken werden opgevoerd in Brussel, Antwerpen, Amsterdam, Parijs, Rome, Napels, Palermo, Sydney. Ook presenteerde hij televisie- en radioprogramma’s over toneel, filmmuziek en de geschiedenis van de musical en was hij jurylid van internationale variété- en TV-wedstrijden.

Van 1972 tot 1986 was hij artistiek directeur van het Casino Knokke, waar hij de lat voor zijn programmatie zeer hoog legde.

Nog altijd schrijft hij over de geschiedenis van Hollywood in het tijdschrift Cinemagie.

Hij woont, uiteraard, in Knokke.

Is Ik herinner me... het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Ik herinner me...