Ik is

Anno 2023 leven we in een tijd waarin ‘individualiteit’ centraal staat. We streven er steeds meer naar de bevrediging van onze behoeftes op een zo kort mogelijke termijn te realiseren. Waar ons dat via de gegeven mogelijkheden niet snel genoeg gaat, bedenken we mogelijkheden om die realisatie op een technische manier sneller dichterbij te brengen. Daarbij worden ten minste twee vragen over het hoofd gezien:

Waar komt onze individualiteit vandaan?

Welke, nog onbekende, mogelijkheden draagt die ‘individualiteit’ in zich?

Voor ‘individualiteit’ heeft niemand zich hoeven in te spannen. We treffen ons op een gegeven moment binnen een gegeven wereld als ‘individu’ aan. Hoe we ‘individualiteit’ beleven, hangt af van de keuzes die we vervolgens in ons eigen leven maken. Het ontstaan van ‘individualiteit’ (het ‘ik is’) in de wereld, heeft ook de mogelijkheid tot vrijheid en moraliteit geopend. Die beide kunnen immers alleen via een individueel mens werkelijkheid worden (het ‘ik ben’). Dit boek plaatst de ontwikkeling van ‘individualiteit’ binnen het geheel van de evolutie zoals de natuurwetenschap die beschrijft. Het laat bovendien zien dat er naast het ‘meten=weten’ ook een kwalitatieve ontwikkeling bestaat die, net als de evolutietheorie, in bepaalde fases verloopt. En zoals de evolutie na 13,5 miljard jaar nog gewoon doorgaat, geldt dat ook voor deze kwalitatieve ontwikkeling.

Is Ik is het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Ik is