Ik moest vanmorgen denken

Ik moest vanmorgen denken

Jacques Klöters kent iedereen uit de wereld van het cabaret. Hij was bevriend met Toon Hermans, Annie Schmidt en misschien wel met Freek de Jonge. Hij was getrouwd met Lenette van Dongen en was twintig jaar op pad met zijn cabaret Don Quishocking. Hij kent die wereld dus als geen ander en schrijft er bovendien heel boeiend over.

‘Ik moest vanmorgen denken’, met die woorden begint Klöters elke ochtend een stuk op Facebook. Daarna kan het over een liedje gaan dat hij zich herinnert, over een vroegere klasgenoot of over de verkennerswet, want meestal duikt hij het verleden in. Hij is een Amsterdammer die kan tijdreizen. Hij kan aan het sterfbed zitten van zijn overgrootmoeder in 1912 of de begrafenis van zijn betovergrootvader bijwonen. Hij bezoekt uitgaansgelegenheden in 1900 en gaat op zoek naar zijn vader op een zomerkamp in 1929. Net als in zijn boek Voorwaarts leven, achterwaarts begrijpen, schrijft Jacques Klöters alsof je erbij bent geweest.

Over Voorwaarts leven, achterwaarts begrijpen:
‘Hoogst onderhoudend’ – NRC Handelsblad