In de voetsporen van mijn grootvader

Op een dag opent Margot Dijkgraaf thuis een koff ertje dat ze decennialang onder haar moeders bed heeft zien liggen. Ze vindt er een met de hand geschreven artikel in van haar grootvader, over Penthesilea, heldin in de gelijknamige tragedie van de Duitse schrijver Heinrich von Kleist. Ruim een eeuw voordat zijzelf een boek publiceerde over rebelse vrouwen in de letteren, blijkt haar grootvader over een rebelse literaire heldin te hebben geschreven. Ze wordt nieuwsgierig. Wie was die grootvader die ze nooit
heeft gekend, zoon uit een geslacht van Zeeuwse boomkwekers en zaadhandelaren, die weigerde zich te voegen en niet wilde opvolgen in de zaak maar zijn eigen weg ging en zijn passie voor literatuur volgde? Hoe was het te trouwen midden in de Eerste Wereldoorlog? Ze volgt zijn parcours, van Goes en Domburg, naar Kampen, Dordrecht en Hilversum. En passant maakt ze kennis met de wereld van P.C. Boutens, de schilders rond Jan Toorop, het werk van Heinrich von Kleist en de psycholoog Gerard Heymans. Een innemende kleine familiegeschiedenis en een ode aan de mythe van de Amazones.

Recensies (1)

Is In de voetsporen van mijn grootvader het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op In de voetsporen van mijn grootvader