Israel en ik

De staat Israël vierde in mei 2008 zijn zestigste verjaardag. Ter gelegenheid daarvan interviewde Bert de Bruin, in samenwerking met het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI), vijftien personen - schrijvers, journalisten, politici en andere prominente Nederlanders - over hun band met Israël. Het resultaat is een serie boeiende en openhartige verhalen, waarin naast kritiek vooral oprechte betrokkenheid bij het wel en wee van de Joodse staat naar voren komt. Dit boek maakt duidelijk dat voor veel Nederlanders Israël "meer dan zomaar een land op de aardbol" is. Geïnterviewd werden: Barbara Barend, Frits Bolkestein, Bernard Bot, Samira Bouchibti, Jessica Durlacher, Elsbeth Etty, Bloeme Evers-Emden, Assad Jaber, Nausicaa Marbe, Dana Nechushtan, Karel Ornstein, Daniel de Ridder, André Rouvoet, Jacques Wallage, en Jan van Zanen. Ronny Naftaniel, directeur van CIDI, schreef het voorwoord.

Bert de Bruin (Utrecht, 1968) is historicus en publicist, gespecialiseerd in de geschiedenis van het Midden-Oosten en in moderne Joodse geschiedenis. Hij woont met zijn gezin in de omgeving van Haifa, Israël.

Is Israel en ik het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Israel en ik