0000435591_Ivanov_2_710_130_0_0

Volkskrant:
NRC:

Ivanov

Gelezen 439 Aan het lezen 14 Wil ik lezen 140 Favoriet 17 Recensies 14
Literatuur & Romans Artikelen 5 Newsroom 3 Lijsten 3 Spots 9 Hebban 1000 794 Topics 1

Moskou, 1922: De tsaar is verdreven, de bolsjewieken hebben de macht gegrepen en de vooruitstrevende wetenschapper Ilya Ivanov heeft één droom: een hybride wezen kweken, half mens, half aap.

New York, 1994: De aidsepidemie is op een hoogtepunt, de stad wordt geteisterd door bedbugs en de jonge homoseksuele Felix van der Elsken komt aan in de stad om te worden wie hij altijd wilde zijn. Het lukt Felix alleen niet zijn draai te vinden, tot hij virologe Helena Frank ontmoet. Zij onderzoekt de oorsprong van het hiv-virus en is geobsedeerd door de fameuze kruisingsexperimenten van Ivanov. Felix is op zijn beurt gefascineerd door Helena en haar jongere assistente Lois, en raakt verstrikt in een gevaarlijke driehoeksrelatie: wat wil Helena van hem, wat wil hij eigenlijk van haar? En welk geheim verbergen de twee vrouwen?

Atlas Contact
04 januari 2016
07 januari 2016

1 keer bewerkt, laatste bewerking door AstridWS

Guy Doms Hebban Recensent

Ethiek en wetenschap botsen

door: Guy Doms

Ze maakte een oorverdovende entree in de Nederlandse literatuurwereld. Met haar debuutroman Of hoe waarom viel ze in 2009 meteen in de prijzen als Debutant van het Jaar. Hanna Bervoets (1984) schrijft in haar vijfde roman Ivanov over de invloed van onze cultuur op de ethiek. Hoe ver wil men gaan om...

Reacties op: Ivanov