Jacht op de barnsteenkamer

Volkskrant:

Jacht op de barnsteenkamer

Gelezen 4 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 25 Favoriet 1 Recensies 0
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Het is misschien wel het grootste vermiste kunstwerk uit de geschiedenis: de barnsteenkamer. Een kamer van kostbaar barnsteen die vorst, componist en fluitspeler Friedrich Wilhelm I in de achttiende eeuw liet bouwen. Hij liet de kamer na aan zijn zoon, die het kunstwerk weggaf aan de Russische tsaar Peter de Grote, waarna het meer dan twee eeuwen bezoekers van het tsarenrijk bleef verbazen. Na 1945 verdween de kamer spoorloos. Niemand weet wat ermee is gebeurd. Hoe kon dit kunstwerk zomaar in rook opgaan? Jerker Spits brengt het antwoord op die vraag dichterbij. Hij vertelt over de hoop en illusies van schatjagers, hun liefde voor kunst en de wreedheid van de geschiedenis. Jacht op de barnsteenkamer gaat over een zoektocht die zich afspeelt tegen het decor van bepalende gebeurtenissen in de Europese geschiedenis van de twintigste eeuw: de Russische Revolutie, de opkomst van het Derde Rijk, het einde van de Tweede Wereldoorlog en de Val van de Muur. En passant behandelt Jerker Spits alles wat er over barnsteen te vertellen valt.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen
Uitgeverij G.A. Van Oorschot B.V.
25 augustus 2020
30 oktober 2020
9789028220041 , 9789028258006

Reacties op: Jacht op de barnsteenkamer