Jeugd in opstand

Antihelden en stille rebellen, regelbrekers en weglopers, rebels without a cause en politieke pioniers: iedere generatie brengt weer nieuwe schrijvers die zich via hun personages afzetten tegen de generatie die voor hen kwam. Ze staan op tegen een verstikkend keurslijf, breken met traditie of verzetten zich tegen de afschuwelijke gedachte dat iedereen uiteindelijk in zijn ouders verandert. Ze worden met bombarie van school getrapt, zoals Holden Caulfield, of ze veroordelen hun ouders juist in stilte, zoals Frits van Egters. En hoe ziet de opstand van de vrouw er eigenlijk uit?
Schrijver Basje Boer stelde met haar collega’s van De Groene Amsterdammer een nieuwe leeslijst samen met klassiekers van alle tijden waarin de jeugd in opstand komt en volwassen wordt. Voor boomers, millennials en alle rebellen van nu.
Met bijdragen van onder anderen Marja Pruis, Charlotte Remarque, Xandra Schutte, Rasit Elibol, Joost de Vries, Iduna Paalman en Jan Postma.

Literaire essays
Das Mag