Jezus en de Leeuwenman

Jezus en de leeuwenman

'Zo boven, zo beneden', dat is het leidende thema in 'Jezus en de Leeuwenman', het verslag van een zoektocht naar het oorspronkelijke gedachtegoed van Jezus van Nazareth. Martin Cramer neemt de lezer mee op een ontdekkingsreis langs symbolische en mythologische elementen die aan de basis stonden van een esoterische zienswijze, waarvan de essentie kennelijk al in de eerste eeuwen van onze jaartelling verloren ging.

Uit zijn boeiende naspeuringen blijkt dat de zodiak (dierenriem) bepalend was voor de nieuwe namen die Jezus toekende aan zijn discipelen. De mythische en etymologische achtergronden van die namen bieden een onthullend inzicht in hun beoogde kosmische rol. Het pad van de ziel door zodiak en Melkweg – in het nu en in het hiernamaals – vormde daarbij de leidraad voor een drievoudige visie op de menselijke hoedanigheid en zijnswijze.

Cramer projecteert deze 'vergeten' leer op het ik-besef van de hedendaagse mens en zijn – vaak onbewust ervaren – spirituele kern. De zodiakale strekking van de vroege Jezus-woorden heeft ook tegenwoordig nog niets aan zingeving ingeboet De rol van Maria Magdalena en Petrus – inclusief een nieuwe verklaring van hun beider namen – is niet eerder zo grensverleggend en kosmisch georiënteerd voor het voetlicht gebracht. Bovendien blijkt waarom Jezus het Koninkrijk zowel in het hier en nu plaatste als in het hiernamaals.

Het geheel is voorzien van inzichtelijke schema’s en een uitgebreide literatuurverwijzing. 'Jezus en de Leeuwenman' is geschreven voor eenieder die in de authentieke Jezus-woorden naar zingeving zoekt en naar de essentie van zijn daaruit voortvloeiende innerlijke bestemming.
Religie & Spiritualiteit
Uitgeverij Van Warven