Johan van Oldenbarnevelt

Historicus Arnout van Cruyningen vertelt in de biografie ‘Johan van Oldenbarenvelt’ over een van de grootste figuren van onze vaderlandse geschiedenis die aan de wieg stond van de Republiek.
Johan van Oldenbarnevelt wist als doortastende landsadvocaat van Holland, de hoogste politieke functionaris van het gewest, de basis te leggen voor de Nederlandse staat. Als politiek leider ging het hem voor de wind, totdat hij in godsdiensttwisten verzeild raakte en recht tegenover stadhouder Maurits van Nassau kwam te staan. Dit kostte hem zijn leven. Op 13 mei 1619 werd Johan van Oldenbarnevelt onthoofd op het Binnenhof in Den Haag. Vierhonderd jaar na zijn dood schrijft Arnout van Cruyningen in ‘Johan van Oldenbarnevelt’ over deze intrigerende staatsman en zijn rol bij het ontstaan van de Republiek.
Eerder verscheen van Arnout van Cruyningen het boek ‘De Opstand 1568-1648’ dat lovende recensies kreeg.

Is Johan van Oldenbarnevelt het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Johan van Oldenbarnevelt