De Bijbel – voor gelovigen het woord van god, is een verzameling van vertellingen, fantastische en diepzinnige oerverhalen van mensen: schrijvers, dichters, grote denkers. Oorspronkelijk werd de bijbel geschreven om aan te tonen dat er maar één god is: de god van het volk Israël. Maar laat je die reclame voor god zoveel mogelijk weg, dan verlies je weliswaar wat christelijke romantiek, maar blijken die verhalen minstens zo boeiend, rauwer misschien en dichter bij de seculiere mens.
Wie op een meer journalistieke manier kennis wil nemen van de bijbelse verhalen, zich erdoor wil laten boeien en inspireren, zonder voortdurend de bevoogdende duiding van de oude bijbelschrijvers tegen te komen, moet deze bewerking lezen.
Heel veel herhaling, droge opsommingen van wetten en regels, geslachtsregisters enzovoort zijn weggelaten, alsook veel profetieën en psalmen en wijze gezegdes. Wie die erbij wil, heeft de bijbel in allerhande vertalingen tot zijn of haar beschikking.
Deze bewerking geeft vooral een heldere schets van wat 'de geschiedenis van het oude Israël' genoemd wordt. Daarbij is - niet zo gebruikelijk - ook de geschiedenis van de Makabeeërs opgenomen.
Wie op een meer journalistieke manier kennis wil nemen van de bijbelse verhalen, zich erdoor wil laten boeien en inspireren, zonder voortdurend de bevoogdende duiding van de oude bijbelschrijvers tegen te komen, moet deze bewerking lezen.
Heel veel herhaling, droge opsommingen van wetten en regels, geslachtsregisters enzovoort zijn weggelaten, alsook veel profetieën en psalmen en wijze gezegdes. Wie die erbij wil, heeft de bijbel in allerhande vertalingen tot zijn of haar beschikking.
Deze bewerking geeft vooral een heldere schets van wat 'de geschiedenis van het oude Israël' genoemd wordt. Daarbij is - niet zo gebruikelijk - ook de geschiedenis van de Makabeeërs opgenomen.