Juf, er is een kind kwijt

Juf, er is een kind kwijt

Dorine Hermans duikt in de wereld van de basisschool: Ontroerende en verrassende verhalen van schoolkinderen en hun juf

Warm, bijzonder, herkenbaar, lief en klein. Maar altijd met een boodschap, zonder dat die er opdringerig bovenop ligt

Voor het blad Kek Mama schrijft Dorine Hermans al een aantal jaar een populaire column over de juf op school. Daarvoor spreekt ze met juffen (en meesters) en schrijft ze hun ervaringen op in kleine, prachtige verhaaltjes die samen een beeld geven van het schoolleven. Zo zien ouders ook eens wat er achter de deur gebeurt als zij weer vertrokken zijn en hun kind hebben achtergelaten.

Want het is ongelooflijk wat de juffen allemaal moeten kunnen. Ze stellen huilende kinderen gerust, vangen kinderen van gescheiden ouders op, beantwoorden filosofische kindervragen, proberen aardig te blijven tegen lastige ouders, steunen transgenderkinderen, begrijpen de problemen van kinderen die hun land hebben moeten ontvluchten, en dan geven ze ook nog les en doen zoveel, zoveel meer. De verhaaltjes zijn hilarisch, grappig, zielig, ernstig en verbazingwekkend, maar altijd krijg je er een glimlach van en openen ze je ogen. Wanneer je er een gelezen hebt, kun je niet meer ophouden: oké, nog eentje dan.

De pers over Geef dat kind een slok jenever
‘Hilarisch en herkenbaar – was dit boek er maar geweest toen mijn kinderen klein waren.’ Linda de Mol

‘Ouders, wanhoop niet! Dit boek geeft de verlossing waarnaar jullie in deze verwarrende tijden zo snakken. Elk advies van deze moesjes werkt! Eindelijk weer slapen, met dank aan Els en Dorine!’ Saskia Noort

‘Hilarisch boek. De adviezen zijn serieus te nemen.’ NRC Handelsblad

‘Een levendig boek en mag een verantwoorde popularisering van de geschiedenis worden genoemd.’ **** de Volkskrant

Literaire non-fictie algemeen
Gebundelde literaire columns