Kapitaal in de 21e eeuw

Kapitaal in de eenentwintigste eeuw

Gelezen 18 Aan het lezen 13 Wil ik lezen 48 Favoriet 4 Recensies 0
Non-fictie Artikelen 2 Lijsten 1   Topics 0

Een van de grootste problemen van de economie is de opeenhoping en de verdeling van kapitaal. Dat hangt nauw samen met problemen van ongelijkheid, van concentratie van welvaart en van economische groei. Bevredigende oplossingen voor die problemen waren tot nu toe moeilijk te vinden. Theorieën te over, maar relevant historisch onderzoek is niet voorhanden. In Kapitaal in de eenentwintigste eeuw analyseert Thomas Piketty een groot aantal gegevens uit de laatste twee eeuwen en uit twintig landen. Zo weet hij fundamentele economische en sociale processen bloot te leggen. Hij toont aan dat de moderne economische groei en de spreiding van kennis ons in staat hebben gesteld om de ongelijkheid op apocalyptische schaal die Marx had voorspeld te voorkomen. Maar de diepere structuur van kapitaal en ongelijkheid is er in wezen niet door veranderd, zoals we in ons optimisme na de Tweede Wereldoorlog hebben gedacht. De belangrijkste oorzaak van de ongelijkheid is de tendens dat de opbrengst op kapitaal groter is dan de economische groei - en dat dreigt nu tot extreme ongelijkheid te leiden. Het wakkert de onvrede aan en ondermijnt democratische verworvenheden. Het is aan de politiek om die tendens in te tomen.
Kapitaal in de eenentwintigste eeuw is een buitengewoon ambitieuze onderneming, waarvan de grote waarde alom wordt erkend. Het is een herbezinning op de economische geschiedenis en dwingt ons de werkelijkheid nuchter onder ogen te zien.

Literaire non-fictie algemeen
Oorspronkelijke titel
Le Capital au XXIe siècle
De Bezige Bij
30 oktober 2014
13 oktober 2016

Reacties op: Kapitaal in de eenentwintigste eeuw