kindertijd-ditlevsen

NRC:

Kindertijd

Gelezen 285 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 205 Favoriet 15 Recensies 11
Literatuur & Romans Artikelen 3 Lijsten 4 Spots 2   Topics 0

‘Het laatste voorjaar van mijn kindertijd is koud en winderig. Het smaakt naar stof en ruikt naar pijnlijke breuken en verandering.’

Tove groeit op in een volkswijk in Kopenhagen. Ze voelt zich vaak eenzaam: ze heeft niets met de meisjes om haar heen en hun geroddel over jongens. Haar enige vriendin is de onbevreesde roodharige Ruth, met wie ze chocola uit winkels steelt. Maar ook dat wil Tove eigenlijk niet. Liever duikt ze in de paar boeken die ze van haar vader heeft gekregen, en schrijft ze versjes met de mysterieuze woorden die af en toe in haar opwellen. Kindertijd is het eerste deel uit de Kopenhagen-trilogie van Tove Ditlevsen. In Jeugd, het tweede deel, schrijft ze over de tienerjaren die voorafgaan aan haar eerste publicatie. Afhankelijkheid, het slotstuk, is een nietsontziend portret van een verslaving – en de weg daaruit.

Kopenhagen (1)
Das Mag Uitgeverij B.V.
14 mei 2020
18 mei 2020

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Je kindertijd is lang en smal als een doodskist

door: Miriam Vaz Dias 3 likes ebook

Zoals de Jordaan in Amsterdam, Shoreditch in Londen en Le Marais in Parijs, is de Vesterbro in Kopenhagen van een achterstandsbuurt veranderd in een hippe wijk. Echter, de schrijfster Tove Ditlevsen werd geboren in 1917 in een woonkazerne in Vesterbro. Daar was toen nog niets hips aan. Het was...

Reacties op: Kindertijd