Klokkenspel

Klokkenspel

Overal in ons land klinken carillons. Dat het hier om typisch Nederlands erfgoed gaat, realiseren wij ons doorgaans niet. Eeuwenlang hebben klokken in heel Europa een grote rol gespeeld in het dagelijks leven. Ze werden door kerk en staat gebruikt voor religieuze doeleinden, om gebeurtenissen te markeren, kwade geesten te verdrijven, uiting te geven aan rouw of vreugde en om te waarschuwen. In de veertiende eeuw werden torens voorzien van uurwerken die de tijd aangaven met wijzer en uurklok. Uit de voorslagklokjes, die op mechanische wijze de uurslag aankondigden, ontwikkelde zich het spelen op klokken vanaf een klavier. In dit vlot leesbare boek beschrijft historica en stadsbeiaardier Heleen van der Weel de ontwikkeling van het klokkenspel tot 1800. Daarnaast gaat ze uitgebreid in op de opleiding en positie van de klokkenisten, hun repertoire en de waardering voor het klokkenspel. De bijgevoegde cd brengt de ontwikkeling van luidklok tot klokkenspel ten gehore.
Geschiedenis & Politiek
Nieuwe geschiedenis (1500-1870)