Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Iwan Brave
De wonderlijke levens van een Surinaamse jongen uit Oud-Zuid
In deze prachtig geschreven memoires leren we journalist Iwan Brave – geboren in Paramaribo, getogen in Amsterdam – kennen. Een man die het hart op de tong draagt en scherp uit de hoek kan komen, maar die er ook niet voor schuwt zijn kwetsbare kant te tonen en de donkere periodes uit zijn leven te delen.

Kom gauw terug helpt ons begrijpen wat een dubbele identiteit inhoudt. Wat doet een onaangekondigde migratie naar een koud kikkerland met een tropenkind? Hoe werkt verdrongen heimwee? We zien Brave opgroeien in het elitaire maar vrijzinnige Amsterdam-Zuid en volgen zijn eerste journalistieke stappen. Als hij op zijn 33ste remigreert brengt zijn Nederlandse directheid maken hem al snel in de problemen. Ernstige bedreigingen blijven niet uit. Filmisch beschrijft hij zijn leven; van magische Surinaamse regenwouden tot gewelddadige gezinssituaties, van slachtoffer naar dader, en van drugspanden naar een isoleercel in Paramaribo. Zijn doorzettingsvermogen wordt danig op de proef gesteld, zeker als verslaafd aan harddrugs noodgedwongen terugkeert naar Amsterdam.

Deze must-read is naast een persoonlijk document, een verhaal over de relatie tussen Nederland en Suriname. Wat weten Nederlanders eigenlijk over Suriname en zijn geschiedenis? Waarom praten Surinamers niet vol trots over hun land? Brave laat het ons van binnenuit zien en doet ons beseffen hoe belangrijk het is dat we weten waar we vandaan komen en welke denkbeelden ons hebben gevormd. Braves reden voor remigratie, bijna 25 jaar geleden, lijkt actueler dan ooit.

Iwan Brave (1963) is journalist en woont en werkt in Paramaribo. De laatste jaren was hij onder meer hoofdredacteur en columnist van de Ware Tijd en Parbode. Daarnaast schreef hij voor Het Parool, de Volkskrant, De Groene Amsterdammer en AD/Haagsche Courant, ook was hij correspondent voor RTL4 Nieuws. In 1998 publiceerde hij het nog altijd actuele Enkele reis Paramaribo waarin zijn columns uit de Volkskrant over zijn remigratie zijn gebundeld.
Geschiedenis & Politiek
Gloude publishing