Kruispunt California

Ontroerend, ambitieus en buitengewoon geestig, dat is Kruispunt California, de literaire ontdekking van dit seizoen – een roman over twee generaties familie en vrienden in Chicago tussen november 1979 en januari 1981.

In 1979 vormt California Avenue een scheidslijn door de buurt West Rogers Park in Chicago, met aan de westkant de beter gesitueerde joodse gezinnen, en aan de oostkant de joodse bewoners uit de lagere middenklasse. Kruispunt California vertelt het verhaal van drie gezinnen met opgroeiende kinderen die aan weerszijden van California Avenue wonen, en volgt ze in hun liefde, verdriet en vriendschap op een gedenkwaardig moment in de Amerikaanse geschiedenis.

Adam Langers innemende portretten en trefzekere dialogen zullen bij de lezers van Kruispunt California verlangens en herinneringen doen opborrelen – zowel vrolijke als angstige. Of we het nu zien als een ‘American Graffiti’ voor de jaren zeventig, De (joodse) correcties, een in Chicago spelend Manhattan, of een vroege Philip Roth voor een latere generatie, Kruispunt California beschrijft een Amerika dat, net als nu, op een wankel koord tussen hoop en wanhoop balanceert. Het is een onvergetelijke en unieke bijdrage aan de hedendaagse literatuur.

Is Kruispunt California het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Kruispunt California