Laat me niet lachen!

Er gaat haast geen week voorbij zonder ophef over een spotprent. Dat is niet alleen nu zo. Al zolang de drukkunst bestaat geven tekenaars satirisch commentaar op gebeurtenissen en personen. En al zolang zij dat doen oogsten zij daarmee zowel lof en bewondering als weerzin en zelfs haat.

Historicus Henk Slechte verdiept zich al zijn hele leven in de spotprent. In deze rijk geïllustreerde uitgave leidt hij de lezer aan de hand van zo’n 100 spotprenten door de Nederlandse geschiedenis, van 1570 tot nu. Kijkend door de ogen van tijdgenoten verkent Slechte daarbij stijlen en beeldtalen, taboes en controverses – en vragen van goede en slechte smaak. Vierenhalve eeuw publieke opinie in tekeningen, dit is het spotbeeld van onze geschiedenis.

Recensies (1)

Is Laat me niet lachen! het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Laat me niet lachen!