Laura H.

Rank 2598 Gelezen 701 Aan het lezen 26 Wil ik lezen 465 Favoriet 60 Recensies 39
Non-fictie Artikelen 11 Newsroom 8 Lijsten 6 Spots 9 Hebban 1000 311 Topics 1

Winnaar Hebban Debuutprijs 2019

In de zomer van 2016 wordt buiten het kalifaat van Islamitische Staat een jonge vrouw aangetroffen, rennend door de woestijn met twee kleine kinderen. Ze heet Laura, zegt ze, en ze komt uit ‘Sweet Lake City’. Ze is ontsnapt, huilt, wil naar huis. Terug naar Zoetermeer – waar haar vader wacht, die een reddingsactie had opgezet met schimmige privémilitairen. Op Schiphol wordt Laura gearresteerd. Ze zou zijn gestuurd door IS om een aanslag te plegen. En waar is Ibrahim, de knappe jihadist voor wie ze alles opgaf? Laura uit Zoetermeer wordt Laura H., de bekendste Syriëganger van Nederland. Thomas Rueb volgde Laura’s spoor tot in Irak. Hij reconstrueerde haar bekering, ijzingwekkende leven in het kalifaat en haar met vragen omgeven terugkeer. Dit is het verhaal van een meisje dat haar geluk zocht in een nachtmerrie. Van een vader die alles doet voor zijn kind. En van een land dat worstelt met de vraag: wanneer ben je een terrorist?

Literaire non-fictie algemeen
Das Mag Uitgeverij B.V.
25 mei 2018
15 november 2018

2 keer bewerkt, laatste bewerking door Greet Braem

Kees van Duyn Hebban Recensent

Intrigerend, boeiend en afgerond verhaal

door: Kees van Duyn 1 like ebook

Nederland leerde de Zoetermeerse Laura H. kennen als het IS- of kalifaatmeisje, dat op zestienjarige leeftijd samen met haar geradicaliseerde man Ibrahim I. en haar twee kleine kinderen naar Irak vertrok. Met de bedoeling zich in de Islamitische Staat te vestigen waar alles, zo werd hen...

Reacties op: Laura H.