Le marche

LE MARCHE. ONGEKEND MOOI.

Iedereen looft en prijst Toscane en Umbri?, terwijl het naburige Le Marche voor velen onbekend en dus onbemind is. En dat is volstrekt onterecht, want deze regio - ingeklemd tussen de Apenijnen en de Adriatische Zee - combineert het beste van beide werelden. De natuur is er overrompelend mooi en gevarieerd. In het noorden heb je het ruige Montefeltro, in het westen de Sibillijnse bergen, in het zuiden stuit je op het massief van de Gran Sasso en in het oosten schittert de azuren Adriatische Zee.

Op de kammen liggen ommuurde stadjes, die de sfeer van de Middeleeuwen en de Renaissance ademen. Onder Federico da Montefeltro groeide Urbino uit tot een van de mooiste kunststeden ter wereld, met de schilder Rafa?l als bekendste exponent. Omdat al het moois van Le Marche niet in ??n boek past, stellen we we in dit deel de twee noordelijke provincies Pesaro-Urbino en Ancona voor. In het tweede deel, dat in het najaar van 2014 verschijnt, komen Macerata, Fermo en Ascoli Piceno aan bod.

Over de auteur:

Evert de Rooij (1952) studeerde Sociale Geografie in Amsterdam, maar besloot om als wielerjournalist door de wereld te gaan reizen. Zijn hart verloor hij in Itali?, waarover hij als freelancer het liefste schrijft.

Is Le marche het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Le marche