Lente

Lente

Gelezen 73 Aan het lezen 9 Wil ik lezen 146 Favoriet 5 Recensies 18
Literatuur & Romans Artikelen 2 Newsroom 4 Lijsten 5 Spots 8   Topics 0   Leesclub

De nieuwe roman van Ali Smith, Lente, is een zeldzaam meesterwerk, dat deel uitmaakt van de (los van elkaar te lezen) seizoenencyclus, een van de origineelste literaire series van onze tijd.

Wat is de verbindende factor tussen Katherine Mansfield, Charlie Chaplin, Shakespeare, Rilke, Beethoven, Brexit, het heden, het verleden, het noorden, het zuiden, het oosten, het westen, een man die treurt om een verloren tijd, een vrouw die verstrikt zit in de moderne tijd? De lente. De grote koppelaar. Met oog voor de migratie van verhalen in de loop van de tijd en voortbordurend op Pericles, een van de meest resistente en speelse stukken van Shakespeare, vertelt Ali Smith het onmogelijke relaas van een onmogelijke tijd. In een tijd van muren en lockdown gooit Smith de deur open. De tijd waarin we leven verandert de natuur. Zal deze tijd ook de natuur van verhalen veranderen? Hoop doet leven.

Karina van Santen Martine Vosmaer
Prometheus
23 mei 2019
23 mei 2019

1 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

Anne Oerlemans Hebban Recensent

Bijzonder actueel kunstwerk

door: Anne Oerlemans 2 reacties 3 likes

Ali Smith (1962) werd meerdere malen genomineerd voor de Man Booker Prize en wordt geprezen om haar psychologische inzicht en stilistische kunnen. In 2015 won Smith de Baileys Prize, de Goldsmiths Prize en de Costa Novel Award voor haar roman Het een als het ander. Net als deze roman werd ook haar...

Reacties op: Lente