herfst

Literatuur & Romans Lijsten 1 Top25's 3   Topics 0

Shortlist Man Booker Prize 2017

'De eerste serieuze Brexit-roman.'
THE FINANCIAL TIMES

De 101-jarige Daniel Gluck en de 32-jarige Elisabeth hebben een bijzondere vriendschap. Elisabeth leerde Daniel kennen toen ze acht was. Hij was haar buurman, en deze belezen, enthousiaste kunstverzamelaar nam haar mee in zijn wereld van kunst en literatuur.
Als Elisabeth naast een slapende Daniel in het verzorgingshuis zit, dringt de betekenis van de gesprekken die ze als kind met hem had tot haar door. Van hem leerde ze wat het leven waardevol maakt, en hij voedde ook haar belangstelling voor kunst, met name voor de popartkunstenares Pauline Boty over wie ze haar afstudeerscriptie heeft geschreven.
Daarnaast kijken we mee met de surreële ijldromen van Daniel, waarin tijd, ruimte, taal en natuur door elkaar heen spelen.
De meest hilarische pagina's zijn gewijd aan Elisabeths benadering van alledaagse beslommeringen, waarin Ali Smith met grimmige ironie de kille politieke verhoudingen na de Brexit en de dolgedraaide bureaucratie aan de kaak stelt.
Herfst is met vaart en humor geschreven, maar stemt ook tot nadenken over onze moderne tijd. Het is een inspirerende ideeënroman over een innige vriendschap.

Ali Smith (1962) is geboren in Inverness, Schotland. Dankzij haar magistrale psychologische inzicht en stilistisch raffinement was ze meerdere malen een van de favorieten van de Man Booker Prize-jury. Haar boeken Hotel Wereld, The Accidental en Het een als het ander werden net als Herfst voor de prijs genomineerd. Voor Het een als het ander kreeg Smith in 2015 de Baileys Prize, de Goldsmiths Prize en de Costa Novel Award.

'Herfst is een prachtige, ontroerende symfonie van herinneringen, dromen en vluchtige waarheden.'
THE GUARDIAN

'Ik ken weinig schrijvers - behalve Virginia Woolf en James Salter - die een verhaal zo veel vaart kunnen geven met alleen de vertelstem. (...) In een land dat met zichzelf overhoop ligt, is een schrijver zoals Smith meer waard dan een heel parlement.'
THE FINANCIAL TIMES

'Smith heeft het boek in een enorm tempo geschreven, maar dat staat de stilistische bravoure en een geraffineerde structuur niet in de weg. De politiek heeft geen antwoord op het populisme, de literatuur met als woordvoerder Ali Smith misschien wel.'
NRC HANDELSBLAD ****

seizoencyclus (1)
Prometheus
28 februari 2018

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 21,99 Bestel het e-book € 11,99

Andere media

Volkskrant:
Knack:

Lees verder

Hebban recensie

Anne Oerlemans Hebban Recensent

Actueel en tijdloos

door Anne Oerlemans op 23-10-2018

Ali Smith (1962, Inverness, Schotland) werd meerdere malen genomineerd voor de Man Booker Prize en wordt geprezen om haar psychologische inzicht en stilistische kunnen. In 2015 won Smith de Baileys Prize, de Goldsmiths Prize en de Costa Novel Award voor haar roman Het een als het ander. Net als deze roman werd ook haar roman Herfst, in 2018 naar het Nederlands vertaald door Karina van Santen en ...

Lezersrecensies (1)

Stijloefening

door: janstruyf
Een nipte ***, eerder **1/2, gewoon niet mijn ding: een oefening in ijlend protest dat bovendien ostentatief lijkt te hengelen naar deep reading.