Lessen voor het leven

Levenslessen van psychiater Phil Stutz, uit de Netflix-documentaire Stutz van Jonah Hill

‘Is there another way? Can you live life with its conflicts, uncertainties, and disappointments and somehow feel good about yourself? You can. But it requires a completely new orientation.’ Phil Stutz

Tegenslag hoort nu eenmaal bij het leven. Het leven is niet maakbaar en hoe mooi de plaatjes van anderen ook zijn die ze ons op social media voorschotelen, iedereen krijgt ermee te maken. Hoe zorg je ervoor dat deze ervaringen je verder brengen in plaats van uit het veld slaan?

Phil Stutz is psychiater van de sterren en schrijft sinds eind jaren negentig opmerkelijk verhelderende korte essays. Deze zijn nu voor het eerst verzameld en aangevuld met nieuwe inzichten over de uitdagingen van vandaag de dag. Prachtig van toon en toch heel praktisch neemt hij de lezer aan de hand over uiteenlopende onderwerpen waar de moderne mens tegenaan loopt: van je onbegrepen voelen, omgaan met boosheid en het maken van beslissingen tot omgaan met verbroken relaties en je eigen onzekerheid.

Hoe kunnen we op een andere manier nadenken over de universele thema’s in het leven: liefde, verlies, succes, mislukking, hoop, spijt, leven, dood. Stutz heeft zijn hele leven nagedacht over deze grote uitdagingen waarmee we allemaal worden geconfronteerd. Lessen voor het leven brengt de conclusies waartoe hij is gekomen nu voor iedereen binnen handbereik.

Phil Stutz studeerde af aan het City College in New York en behaalde zijn MD aan de New York University. Hij werkte als gevangenispsychiater op Rikers Island en vervolgens in een privépraktijk in New York voordat hij zijn praktijk in 1982 naar Los Angeles verhuisde. Hij is de coauteur van de New York Times-bestsellers The Tools en Coming Alive.

Is Lessen voor het leven het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Lessen voor het leven