Leuven in augustus - september 1914

Deze 39ste Grote Oorlog Kroniek 1914-1918, heeft zes op zichzelf staande essays.
Drie ervan beschrijven aspecten van het strijdgewoel van destijds. Een gaat over
de bloedigste slag in de Franse militaire geschiedenis, de slag in de Ardennen op 22
augustus 1914. Het tweede over een Duitse tegenhanger daarvan, nl. het allerlaatste
Duitse voorjaarsoffensief van 1918. En het derde oorlogsverhaal beschrijft de Slag aan
de IJzer, de roemruchte waterplas waarachter de Belgen vier jaar lang nog een klein
stukje vrij België verdedigden.

Twee essays zijn zeer persoonlijke verhalen. ‘Hoe verlang ik u te omhelzen’ betreft
brieven van een Belgische in Nederland geïnterneerde soldaat. In ‘Leuven in augustus-
november 1914’ vinden we de persoonlijke ervaringen van parketmagistraat Jos Henry.
Het boek wordt besloten met een essay over hoe de hoop op wederopstanding van
gesneuvelden een grote rol speelde in het massale rouwproces van de achtergebleven
familieleden.

De Grote Oorlog Kroniek 1914-1918 is dé serie in Nederland en Vlaanderen met als
onderwerp de geschiedschrijving van en reflectie over de Eerste Wereldoorlog. De delen
van deze serie verschijnen met grote regelmaat, in principe elk halfjaar. Dat wordt
mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen Uitgeverij Aspekt en de Stichting
Studiecentrum Eerste Wereldoorlog.

Is Leuven in augustus - september 1914 het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Leuven in augustus - september 1914