Levend in de eenvoud van Christus

Levend in de eenvoud van Christus

Boehme (1575-1624) tracht ons deelgenoot te maken van zijn eigen diepste, innerlijke bevindingen, o.a. over het verschil tussen de verborgen wil Gods en die van de mens. Christus, zo zegt Boehme geheel volgens de hermetische principes, kan in de mens gevonden worden. Boehme geeft de lezer concrete aanwijzingen hoe het gevondene in praktijk te brengen, ?levend in de eenvoud van Christus?. Jacob Boehme was schoenmaker van beroep, maar ook mysticus, filosoof, hermetisch gnosticus ? een innig met God verbonden, deemoedig mens. Hij beschouwde zichzelf als eenvoudig, zonder ?grote vaardigheden of een groot verstand?. En wie zijn boeken leest, proef onmiddellijk de helderheid en schoonheid van deze eenvoud, want de karakteristiek ervan is niet een gebrek, maar een rijkdom, een rijkdom aan geloven, overtuiging en onmiskenbaar innerlijk weten. Jacob Boehme leefde, zoals hij zelf zei ?in de eenvoud van Christus? en had als geen ander de gave over dit leven te schrijven, zijn inzichten in woorden vast te leggen die ook nu nog ieder zoekend mens verontrusten en ontroeren.
Religie & Spiritualiteit
Spiritualiteit