Liefde zonder vlinders

Liefde zonder vlinders

Gelezen 5 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 11 Favoriet 1 Recensies 0
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0
Jongeren over grensoverschrijdend seksueel gedrag.
Tijdens de voorlichtingsdagen die zij op scholen verzorgt sprak Merel van Groningen met tientallen jongeren.
Jongeren worden steeds vroeger seksueel actief. Op internet worden de meest intieme details uitgewisseld. De smartphone waarmee ze versmolten lijken is daarbij een onvoorspelbaar wapen. Tijdens de voorlichtingsdagen die zij op scholen verzorgt sprak Merel van Groningen hierover met tientallen jongeren.
In Liefde zonder vlinders zijn de meest in het oog springende praktijkcases geselecteerd.
Waarom krijgt het ene kind een abortus en laat het andere zich oraal bevredigen door 'domme meisjes'. Termen als ruilsex, grooming, sexting, cyberporno en digitaal pesten komen naar voren. Wat houden deze in? Hoe is het mogelijk dat jongeren bereid zijn te liegen, te bedriegen en te kwetsen zonder enig benul of besef van wat ze een ander daarmee aandoen?
De cases die Merel van Groningen optekende legde zij voor aan een team deskundigen op het gebied van zedenzaken, jeugdzorg, pedagogiek en jongerenseksualiteit. Ook verwerkte Van Groningen ervaringen uit haar eigen hulpverlenerspraktijk.
Liefde zonder vlinders is een absolute eyeopener voor iedereen die tieners in zijn/haar omgeving heeft, zoals ouders, docenten, maatschappelijk werkers en jeugdwerkers. Maar het is vooral ook een boek voor jongeren waar seksuele voorlichting gevoelig ligt.
(Lezersreactie van een politiefunctionaris) 'Je verhalen lezende kan ik alleen maar zeggen dat ik ze allemaal herken en dat ik ze allemaal verontrustend, zorgwekkend, en tegelijkertijd onbegrijpelijk vind. De virtuele wereld van jongeren is een onderdeel van de samenleving waarop ouders iedere grip kwijt lijken te zijn. Ik weet zeker dat jouw boek hen duidelijkheid zal geven.'
De boeken van Merel van Groningen die zelf als tiener werd misbruikt, zijn taboedoorbrekend. Anno nu is ze een veelgevraagd spreker op scholen en neemt ze deel aan verschillende (overheids)projecten tegen seksueel misbruik.

Waargebeurde verhalen
Veltman Distributie inzake Just Publishe