Lily's Belofte

Lily Ebert had een gelukkig leven in Hongarije, maar daar kwam abrupt een einde aan toen ze in 1944 met haar familie naar Auschwitz-Birkenau werd gestuurd. Haar moeder, een broer en zus werden bij aankomst meteen vermoord. Lily zou er vervolgens alles aan doen om te zorgen dat zij en haar twee andere zussen wel zouden blijven leven.

Vanuit Auschwitz werd het drietal als slavenarbeider tewerkgesteld in een munitiefabriek in Leipzig en van daaruit gedwongen op een dodenmars gestuurd. Ze overleven het ternauwernood, gered door de Amerikanen.

75 jaar later vindt haar achterkleinzoon een bankbiljet met een boodschap van de soldaat die Lily bevrijdde. Via sociale media komen ze uiteindelijk in contact met de nabestaanden van de soldaat.

Ondanks alles wat Lily meemaakte tijdens de oorlog, is ze vastbesloten ervoor te zorgen dat nieuwe generaties de gruwelijkheden uit het verleden niet te vergeten. Lily ontving een British Empire Medal voor haar bijdrage aan Holocaust bewustzijn en educatie.

Literaire non-fictie algemeen
Luitingh Sijthoff