Lopend vuur

Volkskrant:

Lopend vuur

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 11 Favoriet 0 Recensies 0
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

In dit boek laat Jonathan Israel zien hoe de Amerikaanse Revolutie de hele wereld in vlam zette. De radicale democratische ideeën van founding fathers als Thomas Paine, Thomas Jefferson en Benjamin Franklin werden een inspiratiebron voor revoluties en nieuwe grondwetten in Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Polen, Griekenland, Canada, Brazilië, België – én Nederland. Patriotten in Holland en planters in Zuid-Afrika, dominees op kansels en schrijvers van pamfletten, allemaal wezen ze naar de Amerikaanse opstandelingen, als inspiratiebron of als afschrikwekkend voorbeeld. Dit meesterlijke boek neemt ons mee naar een periode die beslissend was voor Amerika zelf, en voor de wereld. ‘Een triomf.’ (Times Literary Supplement) ‘Bezaaid met intrigerende verhalen en feiten. Een noodzakelijk en overtuigend betoog.’ (Times Higher Education Supplement) ‘Israel laat zien hoe Amerikaanse opstandelingen zoals Thomas Jefferson en Thomas Paine als een soort achttiende-eeuwse voorlopers van Che Guevara door Europa trokken om bondgenoten te winnen en omwentelingen te steunen.’ (Historisch Nieuwsblad) ‘Een plezier om te lezen.’ (Kirkus Reviews) Jonathan Israel (1946) is emeritus-hoogleraar moderne Europese geschiedenis aan het Institute for Advanced Study in Princeton, VS. Hij was eerder hoogleraar Nederlandse geschiedenis en instituties aan de Universiteit van Londen. Van zijn hand verschenen onder meer De Republiek, 1477-1806, en Radicale Verlichting. Amerika blijft fascineren: dit boek is er het bewijs van!

Geschiedenis & Politiek
Cultuur- en mentaliteitsgeschiedenis