Lotgenoten

Hoe kwam Van Gogh tot die ‘doeken van vuur en brandende visioenen’ en wat bezielde hem precies voor hij op betrekkelijk late leeftijd besloot zich geheel aan de kunst te wijden?

Biografie van de Nederlandse schilder Vincent Willem van Gogh (1853-1890) en zijn broer Theodorus van Gogh (1857-1891).

“De levensomstandigheden zouden ons hoe dan ook tot broeders maken,” schreef Vincent van Gogh eens aan zijn broer Theo, “omdat wij in zo menig opzicht lotgenoten zijn.” Hoezeer hun levens parallel gelopen hebben, tot aan beider tragisch einde toe, blijkt overtuigend uit dit boek, waarin voor het eerst ook aan Theo’s leven aandacht wordt besteed.
Hier is dit alles niet alleen meer in bijzonderheden beschreven dan ooit gedaan is, maar ook in een nieuw licht geplaatst. De schrijver is namelijk niet alleen teruggegaan tot de oudst authentieke bronnen – uiteraard zonder de meest recente literatuur te verwaarlozen – maar heeft ook een diepgaande studie kunnen maken van de uitgebreide verzamelingen van onuitgegeven brieven die zich in het Rijksmuseum Vincent van Gogh te Amsterdam bevinden.

Dr Jan Hulsker, die in 1946 in Leiden gepromoveerd is op een proefschrift, getiteld Aart van der Leeuw, zijn leven en werk, heeft zich in zijn publicaties van latere jaren vooral geconcentreerd op Vincent van Gogh, over wie hij al in 1953 een documentaire film had geschreven en geregisseerd. Hij publiceerde verschillende artikelen over de brieven van Vincent aan zijn broer, die hij tenslotte samenvatte in een uitvoerige studie: Van Gogh door Van Gogh (Meulenhoff Amsterdam, 1973). Daarna maakte hij een geheel anders opgezette catalogus van het werk van Van Gogh in 1978 onder de titel Van Gogh en zijn weg (Meulenhoff Amsterdam, 3de druk 1985) en publiceerde hij de brieven onder de titel ‘Dagboek’ van Van Gogh (Meulenhoff International, Amsterdam) en later uitvoeriger onder de titel Vincent van Gogh – Een leven in brieven (Meulenhoff Nederland, 3de druk 1985).

Is Lotgenoten het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Lotgenoten