Social Return on Investment (SROI)
is een methodiek gericht op het meten
van de sociale impact van ondernemingen. Daarbij worden de financiële bijdragen
aan sociale initiatieven gezien als investeringen en met behulp van traditionele
bedrijfskundige instrumenten beoordeeld.
De methodiek is een aanvulling op andere, veelal procesgerichte
prestatiemetingstechnieken en richt zich niet alleen op het verleden,
maar ook sterk op de toekomst.
In dit boek wordt de methodiek en implementatie beschreven van de SROI
in Nederlandse sociale ondernemingen, bedoeld om werkgelegenheid te creëren.
De methodiek is echter ook geschikt voor sectoren als welzijn, onderwijs, milieu enzovoort.
Daarnaast worden voorbeelden gegeven van geslaagde SROI-trajecten in de Verenigde Staten.
Het boek is bedoeld voor:
projectleiders, ondernemers, managers en anderen die belang hebben bij het zichtbaar maken van de maatschappelijke resultaten van hun onderneming. Dit kunnen zowel non-profit- als for-profitorganisaties zijn.
investeerders, fondsen, kredietverstrekkers en subsidiegevers in sociale en maatschappelijke projecten, die een beoordeling willen maken van de economische én sociale opbrengst van hun investeringen.
is een methodiek gericht op het meten
van de sociale impact van ondernemingen. Daarbij worden de financiële bijdragen
aan sociale initiatieven gezien als investeringen en met behulp van traditionele
bedrijfskundige instrumenten beoordeeld.
De methodiek is een aanvulling op andere, veelal procesgerichte
prestatiemetingstechnieken en richt zich niet alleen op het verleden,
maar ook sterk op de toekomst.
In dit boek wordt de methodiek en implementatie beschreven van de SROI
in Nederlandse sociale ondernemingen, bedoeld om werkgelegenheid te creëren.
De methodiek is echter ook geschikt voor sectoren als welzijn, onderwijs, milieu enzovoort.
Daarnaast worden voorbeelden gegeven van geslaagde SROI-trajecten in de Verenigde Staten.
Het boek is bedoeld voor:
projectleiders, ondernemers, managers en anderen die belang hebben bij het zichtbaar maken van de maatschappelijke resultaten van hun onderneming. Dit kunnen zowel non-profit- als for-profitorganisaties zijn.
investeerders, fondsen, kredietverstrekkers en subsidiegevers in sociale en maatschappelijke projecten, die een beoordeling willen maken van de economische én sociale opbrengst van hun investeringen.