Met hoofd en hart
  Luister een fragment

Met hoofd en hart

Gelezen 67 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 61 Favoriet 6 Recensies 19
Non-fictie Artikelen 2 Lijsten 3 Spots 1   Topics 0   Leesclub

Na meer dan twintig jaar achter de schermen op alle denkbare afdelingen in verschillende ziekenhuizen te hebben gewerkt, opent voormalig verpleegkundige Christie Watson de deuren voor ons allemaal. Ze leidt ons door ziekenhuisgangen naar premature baby's die aan een netwerk van slangetjes vechten voor hun leven.

Ze brengt ons naar een zaal waar verpleegkundigen kankerpatiënten chemotherapie toedienen. Ze neemt ons mee naar de Spoedeisende Hulp vol eenzame alcohol- en drugsverslaafden en we staan naast haar op de geriatrische afdeling, waar zich de kwetsbaarste mensen van onze samenleving bevinden. Ze maakt ons deelgenoot van de doodgewone en toch bijzondere levens die het pad van een verpleegkundige kruisen.

Zoals ieder van ons in aanraking komt met ziekte, van onszelf of van onze dierbaren, zo maken we ook allemaal het moment mee waarop we afhankelijk worden van de steun en de waardigheid die verpleegkundigen ons bieden. Hun belangrijke werk in de voorhoede van de zorg doen ze grotendeels achter de schermen en uit het zicht van het publiek.

Met hoofd en hart is een eerbetoon aan verpleegkundigen, patiënten en hun naasten. Een oprecht, ontroerend en prachtig geschreven boek over hoop en troost, zorgzaamheid en compassie, leven en dood.

Waargebeurde verhalen
Harpercollins
01 mei 2018
01 mei 2018

Evy De Brabander Hebban Recensent

De kracht van goedheid

door: Evy De Brabander 1 like

Christie Watson (1976) is een Britse schrijfster, die vroeger als verpleegster werkzaam was. Haar eerste roman Tiny sunbirds far away, die (nog) niet in het Nederlands vertaald is, won in 2011 de Costa First Novel Award. Momenteel werkt ze aan St Mary’s University in Twickenham. Ook zit ze in het...

Reacties op: Met hoofd en hart