Mijn eerste T-shirt

Toen Jakob Hein achttien was, was men zo vriendelijk de Muur te openen. In Mijn eerste T-shirt beschrijft Hein met nonchalante humor het leven van een peuter, kleuter, puber, kortweg van een generatie die alles voor het eerst meemaakt in de dagen dat het DDR-regime op zijn laatste benen loopt.
Opmerkelijk is dat zijn toegankelijke, hilarische, soms sarcastische observaties van de alledaagse waanzin van de DDR voor de westerse lezer herkenbaarder zijn dan je zou verwachten. De jaren tachtig: punkmuziek en verzet tegen 'het systeem'.
Met opzettelijke naïviteit en lichtvoetige rebellie schildert Hein de overenthousiaste maar onhandige kennismaking van een puber met zijn eerste elektrische gitaar, de eerste dronkenschap, versiertrucs en de jeugddromen over een grotere en mooiere wereld.
Tot de Muur valt en alles alleen nog maar gecompliceerder wordt: 'Nick Cave zingt smartlappen met Kylie Minogue. En ik moet steeds mijn eigen politieke mening vormen.'
Mijn eerste T-shirt is uw eerste Jakob Hein. Een geboren satiricus die de lezer moeiteloos aan zich bindt.
'Door zijn speelse parlando bewijst Hein dat hij een geboren verteller is die vakkundig weet te amuseren.' - Neue Zürcher Zeitung
'De lezer verneemt hoe het in de reëel-bestaande puberteit ooit werkelijk was, doorspekt met een grote dosis humor en zonder een spoor van Ostalgie.' - Kieler Nachrichten
'[Hein] heeft gevoel voor situationele humor en verstaat de kunst de absurde momenten in het alledaagse te ontdekken.' - Süddeutsche Zeitung
'Een mengeling van Charles Bukowksi en Heiner Müller, een wereldburger made in de DDR.' - Wladimir Kaminer

Is Mijn eerste T-shirt het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Mijn eerste T-shirt