Mijn konijn van vaderskant

NRC:

Mijn konijn van vaderskant

Gelezen 20 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 44 Favoriet 1 Recensies 3
Literatuur & Romans Artikelen 1 Newsroom 1   Topics 0

Deze verhalen hadden door niemand anders geschreven kunnen worden dan door Etgar Keret. Ook in deze nieuwe bundel toont hij zich weer een meester in korte vertellingen die ogenschijnlijk absurd zijn, maar bijzonder genoeg altijd geloofwaardig en diepmenselijk. Zijn personages worstelen met ouderschap en familie, oorlog en games, marihuana en pancakes, herinneringen en liefde. In ‘Elke dag jarig’ bijvoorbeeld zet een rijke, verveelde man een advertentie om verjaardagen te kopen – waarom zou hij genoegen nemen met slechts één verjaardag per jaar? Hilarisch is ook het feuilleton dat begint met een e-mail aan de eigenaar van de escaperoom ‘Storing aan de rand van het sterrenstelsel’, die al snel ontaardt in een epische scheldkanonnade over en weer. En in het betoverende titelverhaal zien drie zusjes in een konijn hun pas vertrokken vader, tot ongenoegen van de boze moeder. Bij een uitstapje ontmoeten ze een jongen met eveneens een bijzonder konijn bij zich. Etgar Keret (Tel Aviv, 1967) is volgens The New York Times een genie. In Nederland dook hij voor het eerst op met Pizzeria Kamikaze (2001). Daarna volgden onder meer Verrassing, Superlijm en Zeven vette jaren. Zijn boeken verschijnen in meer dan veertig landen. Naast schrijver is Keret filmmaker. In 2007 won hij met zijn vrouw Shira Gefen de Camera d’Or voor de film Jellyfish.

Korte verhalen , Literatuur & Romans

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Guy Doms Hebban Recensent

Af en toe even trippen

door: Guy Doms

Mijn konijn van vaderskant; het is in ieder geval een extraordinaire titel. Dit is tevens een van de tweeëntwintig korte verhalen uit de bundel van de Israëlische schrijver en filmmaker Etgar Keret (1967). De snedige vertaling uit het Hebreeuws is van Ruben Verhasselt.

Keret stelt een collectie...

Reacties op: Mijn konijn van vaderskant