Mijn vriend Stieg Larsson

Kurdo Baksi was een van de weinige vrienden van Stieg Larsson. Ze noemden elkaar ‘grote broer’ en ‘kleine broer’. Baksi was tevens een van de laatsten die Stieg vlak voor hij overleed nog gesproken heeft. Pas vijf jaar later was Baksi in staat te schrijven over de man die hij zo goed heeft gekend.

De meeste mensen kennen Larsson alleen van de Millennium-trilogie, de spannende literaire romans over de tegenpolen Lisbeth Salander en Mikael Blomkvist. Maar hij heeft nog zoveel meer geschreven – artikelen en boeken van een heel ander kaliber.

Baksi schetst in Mijn vriend Stieg Larsson een indringend portret van het leven en werk van de bestsellerauteur. Hij verhaalt over de voortdurende bedreigingen van neonazistische groeperingen die Larsson en hijzelf te verduren kregen, over Larssons harde werken en zijn nietsontziende levensstijl met veel koffie, sigaretten, junkfood en weinig slaap. Hun vele en lange discussies, Larssons onuitputtelijke energie en vindingrijkheid, zijn bescheiden en zijn grote interesse en liefde voor het thrillergenre die hem ’s nachts aan het schrijven zetten.

Redactionele recensie

Recensies (2)

Meer recensies

Is Mijn vriend Stieg Larsson het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Mijn vriend Stieg Larsson