Minna mijn Duitse grootmoeder

Dorine Winkels

In de biografie Minna, mijn Duitse grootmoeder, vertelt Dorine Winkels het verhaal van Minna Dippe, die in 1890 in Thale (Harzgebergte) werd geboren. In het begin van de Eerste Wereldoorlog verdween haar geliefde man Fritz Sieck aan het front en bleef zij achter met haar acht maanden oude dochtertje Elli. Zes jaar later hertrouwde ze met Heinrich Franz met wie ze naar Amsterdam verhuisde. Eind jaren twintig werd zoon Henk geboren. De opkomst van het nazisme maakte Minna fel anti-Duits. Haar tweede man overleed tijdens de bezetting en zelf werd zij na de bevrijding door de Nederlandse staat als Duitse tot vijand verklaard. Zoon Henk sneuvelde als soldaat van het Vreemdelingen Legioen in de Indochina-oorlog. Minna overleed in 1972 Winkels vertelt Minna's hartverscheurende levensverhaal aan de hand van brieven, een uniek dagboek en veel opmerkelijke documenten.

Recensies (1)

Is Minna mijn Duitse grootmoeder het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Minna mijn Duitse grootmoeder