Moderne leegte

Wie de columns van professor Bob Smalhout op inhoud sorteert, ontdekt dat zijn achterliggende drijfveer bestaat uit een mengsel van verontwaardiging en diepe zorg over hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen.

Al jarenlang fulmineert hij tegen afbraakprocessen in onze maatschappij: de verloedering van onze normen en waarden, het alles verziekende materialisme en de devaluatie van ons eertijds zo goede onderwijs. Ook verzet hij zich tegen de volgens hem infame bezuinigingen op zorg en cultuur.

Het meest ergerlijk vindt de Telegraaf-columnist echter dat de overheidsdienaren, die al die bezuinigingsprojecten bedenken en uitvoeren, over het algemeen van toeten noch blazen weten.

Zo werken bij het onderwijs autoriteiten die zelf onvoldoende zijn geschoold en nooit zelf onderwijs hebben gegeven. Bezuinigingen in de zorg worden opgelegd door mensen die nooit een ziekenhuis in functie hebben gezien, maar er wel alles over mogen zeggen.

Vol verontwaardiging toont professor Smalhout zich over de groeiende onverschilligheid voor zaken die vroeger geƫerbiedigd werden als de pijlers van onze nationale trots, karakter en cultuur. De huidige Paus Franciscus vat die moreel ondermijnende tendensen samen onder de noemer 'globalisering van de onverschilligheid'.

Prof. dr. Bob Smalhout is hoogleraar anesthesiologie. Onder de titel Op het Scherp van de Snede schrijft hij al ruim 20 jaar een veelgelezen column in De Telegraaf.

Is Moderne leegte het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Moderne leegte