Museum van onvoorwaardelijke overgave

In 1993 verliet Ugrešic noodgedwongen haar geboorteland Kroatië nadat ze zich kritisch had betoond over de burgeroorlog en het nationalisme in Kroatië en Servië. Ruim vijfentwintig jaar woont ze inmiddels in ballingschap in Amsterdam. Dit nieuwe vaderland beleefde in 1997 de wereldprimeur van haar bejubelde boek Museum van onvoorwaardelijke overgave, dat pas in 2004 in de oorspronkelijke taal verscheen. In dit boek krijgen Dubravka Ugrešics herinneringen hun plaats als foto’s in een album. Gesprekken, vooral met haar moeder in Zagreb, indrukken, citaten en persoonlijke mijmeringen – bij elkaar vormen ze een poëtisch monument waarin de wereld van het voormalige Joegoslavië wordt opgeroepen. ‘Een briljant en betoverend vertoon van vertelkracht en bespiegelingen op topsnelheid. Een Schrijver om te volgen en te koesteren.’ – Susan Sontag ‘Zoals Nabokov ook deed, vestigt Ugrešic de aandacht op de rol van ons geheugen in het bewaken van onze morele en empathische kern.’ – Washington Post

Is Museum van onvoorwaardelijke overgave het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Museum van onvoorwaardelijke overgave