Mystiek lichaam

Rank 686 Gelezen 207 Aan het lezen 4 Wil ik lezen 35 Favoriet 13 Recensies 2
Literatuur & Romans Artikelen 3 Lijsten 2 Spots 1 Top25's 9 Hebban 1000 966   Topics 0

Een vader die alleen aan geld denkt, een recalcitrante dochter die een bommoeder wordt, een met tegenzin homoseksuele zoon: het lijkt wel een parodie op de drie-eenheid. Boeken hebben zo hun eigen lotgevallen. Toen Mystiek lichaam verscheen, liet Frans Kellendonk op het achterplat zetten dat het een roman was 'over de economie van de liefde'.

Toen het boek er goed en wel was, ontstond er tumult doordat de homohaat en het antisemitisme van enkele personages aan de auteur werden toegeschreven. Nu, lang na de dood van de schrijver, blijft het boek de vraag oproepen hoe de vacante plaats van een algemene kerk in onze maatschappij moet worden ingevuld. En dan hebben we het nog niet eens over de superieure literaire kwaliteiten van de roman, die ervoor hebben gezorgd dat al die kwesties überhaupt een rol zijn gaan spelen.

Pockets literaire fictie
Literatuurwetenschap