Nachtmerries worden werkelijkheid

Nachtmerries worden werkelijkheid.
Jonge mensen in de bloei van hun leven kennen veel erge dingen alleen van de tv en kranten.
Nieuwsbeelden en enge films komen soms in hun slaap terug als nachtmerries. Ellende van de derde wereld, dreigingen van dictators en uitzichtloze situaties, zijn allemaal een ver van hun bed show.
Maar dan komen deze jonge mensen ondanks hun dynamische levens vol plannen terecht in situaties waar nachtmerries werkelijkheid worden. Alleen door te begrijpen hoe de wereld werkelijk in elkaar zit kunnen zij overleven. Dan moeten ze wel accepteren dat er schaduwregeringen, met hun bizarre praktijken bestaan, maar ook dat het aardse niet zomaar een toevalligheid is. In rijke westen leven mensen iedere dag in hun eigen wereldje. Mensen staan niet stil bij het wonder van leven op een bolletje in een niet te bevatten groot universum. Een universum dat veel ouder is dan de mens als biologisch product. Mensen zien niet dat er iedere dag wonderen gebeuren. Dat er krachten actief zijn in de natuur en delen die buiten het gezichtsvermogen van de meeste van ons liggen.
De oerkrachten van de natuur, in het bovennatuurlijke en de moeilijke fysica met natuurkundige wetten van het universum, worden op deze mensen losgelaten. Om te ontsnappen aan dreigingen zullen ze eerst alles moeten begrijpen.
Deze van elkaar verschillende mensen moeten de confrontatie aan met alle problemen en krachten.
Als een rode draad loopt er door het verhaal de zoektocht naar iets waardevols. Net zo waardevol als het antwoord op de vraag; 'Wat is leven'.
Dat is iets waar al eeuwen naar gezocht wordt. Het antwoord zal de hele wereldgeschiedenis opschudden. Samen met iets waar koningen en tempelridders al naar zochten. Iets dat de enige waarheid is. Iets dat door het Vaticaan op voorhand al wordt geclaimd.
Sommige stukken zijn gruwelijk maar komen ook erg dichtbij of zijn de werkelijkheid. Fictie wordt verweven met feiten. Van veel onderwerpen ontdek je maar een stukje. Als je meer wilt weten zal je ontdekken dat de bibliotheken en het internet vol staan met diepgaande informatie.
Het plot is dat de hoofdrolspelers, ieder op een andere manier, leren dat er nog geen wetenschappelijke verklaring voor het leven is en wij allemaal voorzichtig moeten omgaan met al het leven op aarde en de aarde zelf.
De hoofdrolspelers verschillen erg van elkaar.
M.J. is getrouwd met Jimmy Dean, zij zoekt nog naar werk en hij is schrijver onderzoeker,
Clen en Vera Smith een echtpaar die zich samen met grenswetenschappen bezighouden. Clen geeft daar ook colleges over op de universiteit.
John en Angela zijn archeologen die hebben gespecialiseerd in de duistere middeleeuwen.
Foppe en Femke ontmoeten elkaar bij toeval en blijken een rijk verleden te hebben dat zich nu kenbaar maakt. Marja is de moeder van Femke en werkt als natuurgenezer / paragnost.
Rob is een commerciële work-alcoholic uit de omroepwereld met diepe geheimen.
Het gaat over mensen als jij en ik. Mensen die er nooit op hadden gerekend dat ze ooit in deze situatie terecht zouden komen. Het gebeurde en het kan jou ook gebeuren.
Is er ooit een einde? Komt alles goed? Dat zijn vragen die niemand kan beantwoorden want soms stopt het niet bij een overlijden en soms draait een situatie zomaar om.
Geniet en huiver en op de facebookpagina 'Nachtmerries worden werkelijkheid' kun je met andere lezers praten en speculeren over wat er nog meer zou kunnen komen.
Dit is deel 1 en speelt zich af in Engeland. Deel 2 gaat langzaam over naar Nederland.
De delen zijn wel afzonderlijk te lezen maar voor het juiste beeld is het verstandig beide te lezen.
Anders dan je zou vermoeden heeft dit boek niet alleen een zwaar horror karakter.
Het is spannend, vol klifhangers en heeft ook met aandacht voor maatschappelijke
problemen, humor en liefde. Soms moet je eerst geloven, voor je het kunt zien
en dat geldt zeker voor het bovennatuurlijke in dit boek. Uiteindelijk is het
paranormale iets dat goed en duidelijk verklaarbaar is en het bewijs krijgen we
allemaal aan het einde van ons leven. De echte hel is voor heel mensen niets anders
dan het dagelijks bestaan op aarde. Besef dat iedereen om te leren en ervaren ook
het kwade moet ontmoeten. Sommige beproevingen moet je doorstaan.
Armoe, honger, dreigingen en duivelse gebeurtenissen, het zijn allemaal zaken
die wij geluksvogels alleen van het nieuws en de films kennen. Toch kan het
zomaar gebeuren dat je er middenin komt te zitten. Net als de groep verschillende
jonge mensen in dit verhaal. Dan worden ook jouw nachtmerries werkelijkheid.
Net als deze mensen moet je eerst het leven en het bestaan ontdekken en begrijpen
om weer in veiligheid te komen.
Verder leert het verhaal je hoe je alle wonderen van de natuur kunt bekijken.
Wonderen die wij dagelijks om ons heen zouden kunnen zien,
als we maar even weet hoe wij er naar moeten kijken. Denk eens na over zo'n
klein beukennootje dat zich zonder hulp ontwikkeld tot een reusachtige boom.
Vraag jezelf eens af, wat bij een ongeboren kind het hartje voor het eerst doet
kloppen en dat daarna doorgaans lang blijft doen. Het is boek met vele karakters
en geeft je ook een beeld van wat je hier in het veilige omgeving alleen als
televisiebeelden kent. Spanning, humor en romantiek in een avontuurlijke
ontdekkingsreis.

Recensies (5)

Meer recensies

Is Nachtmerries worden werkelijkheid het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Nachtmerries worden werkelijkheid