Neem er eentje van mij

Kroegen, kasteleins, katers (kleine kelkjes hebben grote katers), frieteters, fantasten en fustforenzen (zij die drinken buiten de buurt waar ze wonen) - dat zou een antwoord kunnen zijn van Rinus Ferdinandusse als u hem over dit boekje zou vragen: 'Waar haal je het vandaan?'

Ferdinandusse werd geboren in Goes, Zeeland, op een zaterdagavond om 9 uur; bracht zijn jeugd door in 's-Gravenhage, o.a. op de 1e Christelijke h.b.s. ('Waar ik langer bleef hangen dan ze hoopten'); was twee jaar bij de cavalerie ('Ik had zo'n reputatie als kanonnenpoetser dat het in Moskou bekend was') en verbleef als student een jaar of zes in de Amsterdamse binnenstad ('U weet wel, om de twee straten sta je op de Pilsjesgracht').

Wat hij daar meemaakte en hoorde beschreef hij in de humoristische rubriek 'Notities' in Vrij Nederland, het weekblad waarvan hij momenteel een der redacteuren is. Neem er eentje van mij is een keuze uit deze notities. Een aantal verrukkelijke kroegcartoons van peter Vos tekenen de sfeer waarin ze zich afspelen.

Is Neem er eentje van mij het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Neem er eentje van mij