Negentig

Negentig

Wie jong was in de jaren negentig zal deze namen onmiddellijk her­kennen: Roos en Arnie, Sabine en Bart, Kim Holland en Catherine Keyl, Isabelle en Toute Fabienne, Carry Slee en Paul van Loon. En wat te denken van nummers als Never Alone, Have you ever been mellow, Coming home en Vijftien miljoen mensen?
In Negentig neemt Corinne van der Velden de lezer mee op een
trip down memory lane. Maar een nostalgische blik alleen doet het decennium tekort. Was het een onbezorgde, optimistische tijd, waren we argeloos naïef of was het zelfs ‘the greediest decade in history’? Er is nog een reden om naar de jaren negentig te kijken: veel heden­daagse thema’s en ontwikkelingen vinden er hun oorsprong. In 1990 werd commerciële televisie geïntroduceerd in Nederland; aan het eind van het decennium werd de digitale profielenwebsite Cu2 gelanceerd. Daartussenin vertellen onder meer Big Brother, TMF, Seks met Angela en GTST een verhaal over individualisme, diversiteit, vrijheid, consumentisme en toenemende globalisering. Dit onweerstaanbare boek over de rijke populaire cultuur van het decennium laat je met nieuwe ogen naar de nineties kijken.
Geschiedenis & Politiek
Algemene jaarboeken (geschiedenis)