Niet-helpen voor hulpverleners

Niet-helpen voor hulpverleners

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
Hulpverleners zijn gewend om zich uit te sloven. Doorgaans zetten ze alles op alles om het voortouw te nemen, empathisch te zijn, oplossingen aan te dragen en stappenplannen te bedenken. In de praktijk blijken deze inspanningen maar al te vaak tevergeefs, en kan het zelfs gebeuren dat ze emotioneel opgebrand raken. Cliënten zijn namelijk eigenwijs, tegendraads, ongrijpbaar en meesters in het uiten van hun weerstand tegen verandering.
Psycholoog Wijnberg loopt al veertig jaar mee in de hulpverlening en heeft een vernieuwende aanpak ontwikkeld om hulpverleners weer plezier te geven in hun werk. Tegelijkertijd is het een aanpak die de cliënten aan het werk zet, zoals het hoort. Deze aanpak is, tegenstrijdig genoeg, een actieve vorm van niet-helpen, waarbij de hulpverlener op provocatieve wijze zelf zo tegendraads is dat de cliënt wel zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Uitgangspunt is dat het leven zelf al therapeutisch genoeg is, waardoor de hulpverlener zichzelf zo snel mogelijk overbodig moet maken.

Jeffrey Wijnberg is al ruim veertig jaar werkzaam als psychotherapeut. Eerder verschenen o.a. bij Scriptum: 'Zijn wie je bent', 'Dit is niet het leven dat ik heb besteld' en 'Dagboek van een psycholoog', en samen met Jaap Hollander 'Provocatief coachen'. Vele lezers hebben inmiddels kennisgemaakt met de provocatieve stijl van communiceren die Wijnberg hanteert.
Gezondheid & Psychologie
Scriptum
26 september 2019
9789463191876 , 9789463191883

? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 16,99 Bestel het e-book € 8,99